Kategorier
Diverse

Markedsføring trenger ikke å være komplisert – bruk enkle virkemidler

Markedsføring kan være et komplisert fag, det finnes en rekke lange utdanningsløp med fokus på spesifikke disipliner innenfor markedsføring. Samtidig er det greit å huske på at selv svært enkle virkemidler, som profilering av biler eller en plakat i klikkramme, også kan representere god markedsføring.

Små og mellomstore virksomheter må ha enkle løsninger

For små og mellomstore virksomheter er det særlig relevant å begrense seg til enkle tiltak når det gjelder markedsføring. Uten tilstrekkelige ressurser kan mer kompliserte markedsføringsstrategier være både unødvendig kompliserte og altfor kostbare.

I mange tilfeller vil det være naturlig å begynne med å skape kjennskap. Det kan handle om for eksempel profilering av biler, enkel Google-annonsering eller en plakat i klikkramme på fasaden. Vanskeligere enn det trenger det faktisk ikke være.

Vurder hvilke markedsføringstiltak som gir verdi for pengene

Det er mulig å bruke enorme summer på markedsføring som ikke skaper målbare resultater. Derfor er det viktig hele tiden å ha et forhold til hva målet med ulike markedsføringsgrep egentlig er. Hvis du annonserer via søkemotorer eller sosiale medier, vil det ofte handle om å få oppmerksomhet fra kunder, kanskje til og med skape salg her og nå. I digitale kanaler er det ofte relativt enkelt å måle effekt.

Enkel profilering og markedsføring på biler, fasader etc. er kanskje ikke like enkel å måle nytten av, men det sier seg selv at slike tiltak definitivt skaper kjennskap. Det er kanskje ikke fornuftig å bruke ekstreme summer på svært forseggjorte løsninger, men noe profilering er «obligatorisk».

Sponsing og ulike samarbeid kan være effektive grep i noen tilfeller, men det er kan også være utfordrende å måle hva man egentlig får ut av for eksempel sponsing av et lokalt idrettslag. Det betyr ikke at man skal utelukke slike tiltak, men det kan være greit å ha et kritisk blikk på markedsføringstiltak uten en direkte forbindelse mellom aktivitet og resultat.